| Interview with Paparajote Factory

Talented Murcian designers, Pilar Larrotcha and Sonia de la Iglesia started their own entrepreneurial adventure with the creation of PAPARAJOTE FACTORY, a brand with name of dessert and Mediterranean flavour. Being in love with the local production their 'made in Spain' philosophy blend Mediterranean creativity and Scandinavian inspiration to produce witty and super-cute designs. Meet this talented couple and their fantastic designs.
 
How did you meet each other? 
We meet at a photography workshop with Israel artist Ian Wolf. Both had already been working in the design industry and connected to each other immediately. 

How is to work together? 
Our working style is 100% participative and we look for each other's agreement constantly. We base our professional relationship in a mutual respect and good communication. We also team with a fantastic network of partners and suppliers (photographers, developers, etc)

You talk about bringing back textiles and made in Spain philosophy, how your vision is reflected in the design process?
Our cushions are manufactured in Spain, in textile factories run by professional women. The collection "Back to the Nest" is bringing back fabrics used by old shoe factories in the north region of Spain. They are soft fabrics with thermic properties traditionally used inside boots. This local production got stopped in the 90's when most of the production was moved to Asian countries.

How Mediterranean light and Scandinavian style are blend in your designs? 
It's a unusual combination full of contrasts… on one hand you have sobriety, balance and serenity and on the other hand you have happiness, ingenuity and a bit of craziness too.

What inspires your characters - Valentina, Manuela... - and collections? 
Our inspiration is the every day life, our history, our friends and family and those thing that we love like artists, cinema, dance, literature, music, Nature... everything seen through our contemporary glasses.

What are you working currently? 
We are focused on branding, online and offline presence and international expansion.



Las diseñadoras murcianas Pilar Larrotcha y Sonia de la Iglesia comenzaron su aventura empresarial con la creación PAPARAJOTE FACTORY, una marca con nombre de postre y sabor mediterráneo. Enamordadas de la tradicional producción local fusionan la creatividad mediterránea con inspiración escandinava manteniendo una filosofía 'made in Spain'. El resultado es una genial producción de moniísimos diseños llenos de ingenio. Conoce a esta pareja de simpatiquísimas diseñadoras llenas de talento y creatividad.  
 
¿Cómo os conocisteis? 
Nos conocimos haciendo un taller con el artista israelita Ian Wolf, sobre emulsión fotográfica sobre objetos. Ambas ya trabajabamos en diseño y enseguida congeniamos. 

¿Cómo es el trabajar juntas?
Nuestra forma de trabajar es 100% participativa y consensuamos todo permanentemente. Nuestra relación se basa en el respeto mutuo y en la buena comunicación. Además contamos con una estupenda red de colaboradores (fotógrafos, programadores etc) con los que establecemos equipo muy habitualmente. 

Habláis de recuperar tejidos y que el made in spain es fundamental en vuestra filosofía. ¿cómo se traduce eso en el proceso de diseño y fabricación?
Nuestros cojines están fabricados en España, en talleres textiles profesionalizados de mujeres. La última colección, “Vuelta al Nido” recupera tejidos empleados en antiguas fábricas de calzado del noroeste de la Región. Son tejidos suaves con propiedades térmicas que se utilizaban en forros de botas y botines de la industria que quedó desmantelada en los 90 cuando la gran mayoría de empresas se fue a producir a los países asiáticos. 

¿Cómo se fusiona la luz mediterránea con el diseño nórdico? 
Pues es una combinación explosiva y de contrastes…por un lado sobriedad, equilibrio, serenidad, y por otro alegría y un poco de locura e ingenio. 

¿Cuál es la inspiración para vuestros personajes (Valentina, Manuela... ) y colecciones? 
Nuestra inspiración es nuestro día a día… nuestra historia, nuestros amigos, familia, las cosas que nos gustan, los grandes maestros, el cine, el arte, la danza, la literatura, la música, la naturaleza…todo esto filtrado por nuestras gafas contemporáneas… 

¿En qué estais trabajando actualmente? 
Nuestros esfuerzos se están centrando en la comercialización de la marca y en estar presentes online y offline a nivel internacional.

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